lördag 2 juni 2012

Paj med grillade zucchini

Det känns riktigt hopplöst idag. 2 juni, 5 grader, det blåser och regnar. Blir det sommar någon gång? Vågar nästan inte titta till trädgården, hur ska jag förklara för mina spirande frön att de ska härda ut? Inte ens jag själv tror på det.

Tröstar mig med läsning och matlagning. Som tur är (då jag vägrar gå ut och handla) ittade jag en zucchini i kylskåpet - i väntan på mina egna - om de nu överlever den svenska våren!!!

Recept

Pajdeg
3 dl vetemjöl
150 g kylskåpskallt smör eller margarin
2 msk kallt vatten

Fyllning:
2 mellanstora zucchini
3 ägg
3 dl mjölk
3 dl riven ost
några urkärnade svarta oliver, helst Kalamata
några körsbärstomater
blandade färska örter (t.ex. timjan, mejram, persilja)

Kör allt i matberedare i några sekunder tills degen ser ut som stora smulor, tillsätt vatten och kör tills degen har format sig till en boll. Klä pajformen och ställ i kylskåpet i en timme för att vila. Förgrädda pajskalet i 200 grader i ca 15 minuter.

Skala och skär zucchinin i tunna skivor, runda eller avlånga, pensla med olivolja. Stek i en räfflad panna. Allt som steks på det här viset känns som grillat. Lägg zucchinin på det förgräddade pajskalet. Blanda en smet av mjölk, ägg och riven ost. Peppra, salta och slå över zucchinin. Dekorera med oliverna och tomaterna. Grädda i 200 C i 35 - 45 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Besökare

Totalt antal besökare:
Blogg listad på Bloggtoppen.se