torsdag 8 mars 2012

Chokladkaka med körsbär

...och så öppnar jag min frys igen. Bärlådan. Jag drömmer bort mig till min trädgård och tänker på högsommaren då jag kunde plocka kilovis med körsbär, hallon och vinbär i alla färger. Jag plockar och plockar och tänker på vintern och min frys som är full med alla dessa bär - och hur jag på vintern kommer att öppna den och drömma bort mig till min trädgård och högsommaren...
Denna chokladkaka kommer från min fasters receptsamlingar. Jag måste erkänna att jag som barn. inte var så förtjust i choklad så den tillhörde inte mina favoriter. Den gör det dock nu!
 Recept
4 ägg
140 g socker
140 g osaltat smör
140 g god choklad
70 g Idealmjöl
Vispa rumsvarmt smör och socker poröst. Blande i gradvist äggulorna och sen den smälta avsvalnade chokladen. Rör till en jämn smet. Vänd försiktigt ned de hårdvispade äggvitorna och mjölet. Till sist körsbären pudrade med lite mjöl. Detta för att de inte ska sjunka ner i bakformen. Häll smeten i smord form och grädda i 180 C i ca 35 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Besökare

Totalt antal besökare:
Blogg listad på Bloggtoppen.se