söndag 4 november 2012

Hasselnötskakor


Detta recept hittade jag i en mycket elegant och förförisk mattidning i Slovakien. Skrev av receptet på små post-it lappar som skräpade i min portmonnä sen dess. Nu har jag äntligen provat receptet och både jag och mina gäster och kollegor blev mycket  nöjda. De ger en försmak av julen faktiskt, så snart bakar jag dem igen.

Recept


200 g osaltat smör
100 g malda hasselnötter
250 g socker
350 g vetemjöl
1 msk malda nejlikor
1 tsk vanilj

Arbeta samman alla ingredienser till en slet deg. Forma små kulor som du lägger på plåten. Räffla dem med gaffel.
Grädda mitt i ugnen i 200 C i ca 12 - 15 min. Pudra över med florsocker smaksatt med nejlikor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Besökare

Totalt antal besökare:
Blogg listad på Bloggtoppen.se