tisdag 25 oktober 2011

Plommonkaka med vallmofrö

Deg
180 g vetemjöl
120 g osaltat smör
60 g strösocker
1 äggula

Börja med att värma ugnen till 225 grader. Arbeta ihop ingredienserna till degen och platta ihop den i en pajform. Klä även kanterna. Sätt in i ugnen och förgrädda i 10 minuter.Jag vet, det är för sent att plocka färska plommon, jag hann inte lägga ut receptet i god tid. Men om ni är lika galna som jag, så har ni frysen full med djupfrysta plommonhalvor. Om inte, kan man ta någon annan frukt, t.ex. persikor, aprikoser, körsbär eller nästan vad som helst. Självklart äpplen. Nu kommer dock något oväntat och ovanligt och osynligt. Under plommonen har jag nämligen ett lager av malda vallmofrön. Jag har dragit mig för att publicera receptet eftersom vallmofrön verkligen är ovanliga att använda i Sverige, men - varsågod, börja nu! Jag garanterar att alla kommer att tycka om det. Vallmofrö går att köpa i många invandraraffärer och självklart i Hötorgshallen. I "vallmofröländerna" har man i alla hem speciella kvarn till att mala fröna, men det går alldeles utmärkt att mala dem i en elektrisk kaffekvarn. Och när ni nu vet hur det går till, kommer det ännu fler recept med vallmofrö.
Alltså, tillbaka till kakan. Täck den förgräddade pajbottnen med ett lager malda vallmofrön blandade med socker. Lägg på urkärnade plommonhalvor, pudra med lite kanel och till sist lägg över smulor gjorda på 50 g mjöl, 40 gr socker och 40 gr osaltat smör. Grädda i 30 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Besökare

Totalt antal besökare:
Blogg listad på Bloggtoppen.se