onsdag 19 oktober 2011

Äppelkaka

Mitt underbara, generösa äppelträd Ingrid Marie har gått itu. I år fick jag bara tre röda äpplen som jag pussade innan jag åt upp. Jag tänker på de otaliga banankartongerna fyllda av mina egna äpplen under de senaste åren. Nu verkar det vara slut. Tack och lov finns det goda människor som delar med sig och jag har kunnat baka alla mina äppelkakor och lägga äpplen i sallader, maträtter, frukostflingor och i frysen!

Här kommer ett recept på en äppelkaka som jag har ätit sen jag var barn. Pajdegen är densamma jag använder i flera av mina recept.

Deg
180 g vetemjöl
120 g osaltat smör
60 g strösocker
1 äggula

Fyllning
ca 10 äpplen (mängden beror på hur hög du vill att kakan ska vara)
socker
kanel
russin

Maräng
2 äggvitor
6 msk strösocker

Börja med att värma ugnen till 225 grader. Arbeta ihop ingredienserna till degen och platta ihop den i en pajform. Klä även kanterna. Sätt in i ugnen och förgrädda i 10 minuter.
Riv 10 stora äpplen, om de är från trädgården, med skalet. Bland dem med socker, kanel och russin. Lägg äppelblandningen på den förgräddade pajdegen, täck med marängen och låt stå i ugnen i ytterligare 30 minuter på 200 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Besökare

Totalt antal besökare:
Blogg listad på Bloggtoppen.se