torsdag 1 september 2011

Spenatpaj


Tro det eller ej – jag har köpt en färdig pajdeg. Helt emot alla mina principer. Jag erkänner dock att den var både god och praktisk. Jag kommer alltid att ha en i kylskåpet eller frysen, man vet ju aldrig när man får oväntade gäster och vill bjuda dem på något annat än Gevalia.. På förpackningen står det att man kan använda den både till söta och salta rätter. Eftersom jag hade säkert ett kilo färsk spenat, just plockad i trädgården, blev det spenatpaj.
Recept
1 lök
1 kg spenat eller mangold
färska örter
100 g fetaost
Kalamataoliver

Stek en hackad lök i olivoljan tills den är genomskinlig. Lägg på spenatbladen och låt de ”svettas”. Strö över färska örter, t.ex. timjan och persilja. Lite svartpeppar. Klä en rund pajform med den färdiga degen, lägg på den förvällda spenatblandningen. Smula sönder fetaosten, lägg på några svarta oliver. Vik över degen och grädda i 200 C under 30 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Besökare

Totalt antal besökare:
Blogg listad på Bloggtoppen.se