söndag 19 juni 2011

Rabarberkräm med jordgubbar

Jag tycker att jag skapar de bästa recept när jag har bråttom och när jag måste hitta på något som jag  gör av det jag råkar ha hemma, alltså utan att planera och handla i förväg.

Igår blev det en god middag med färsk potatis och smörstekt röding. Den lade jag i en stekpanna efter att först ha stekt alla de färska örter jag plockade i trädgården. Glöm inte salvian!  Eftersom en av gästerna var glutenallergiker fick jag hitta på en efterrätt utan mjöl. Det blev en rabarberkräm med jordgubbar serverad med turkisk ekologisk yoghurt. Jag kan bara säga att gästerna tog om och om igen…

Recept

rabarber
jordgubbar
socker
kanel
potatismjöl
yoghurt eller mjölk

Skär rabarbern i små bitar, koka med lite socker. När de är nästan mjuka, lägg i jordgubbar också skurna i mindre bitar, pudra över med kanel och koka lite till. Till sist blanda i potatismjöl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Besökare

Totalt antal besökare:
Blogg listad på Bloggtoppen.se