torsdag 17 mars 2011

Gratinerad blomkål

När jag tittar på mitt receptregister, ser jag att vegetariska rätter leder. Jo, det illustrerar min smak – och kärlek till grönsaker även om jag inte är vegetarian. Blomkål är en mycket tacksam grönsak – man kan verkligen använda den till mycket. Sallad, låtsas ”köttbullar”, soppor, gratänger, rostad i ugnen, eller som här, gratinerad. Hoppas du har upptäckt grön, lila och orange blomkål, perfekt i sallad eller serverad med dippsåser. Den är en utmärkt källa till C-vitamin och innehåller även K-vitamin och kostfibrer.

Koka upp lättsaltat vatten och lägg i blomkålen. Låt den koka i 10 – 12 minuter, tills den är al dente. Koka den inte sönder. Ibland kan det lukta lite illa när man kokar blomkål, men gör som jag, lägg ett lagerblad eller några blad av min älskade libsticka i vattnet, så doftar det gott i hela köket. Häll bort vattnet när blomkålen är färdigkokt.
Börja med att göra en vanlig bechamelsås:
2 msk smör
2 msk mjöl (helst Ideal, den klumpar sig inte)
4 dl mjölk
Smält smöret i en gryta, tillsätt mjölet och rör noga till en tjock och slät massa. Häll i mjölken under ständig omröring. Låt såsen koka i några minuter. Smaka av med salt och svartpeppar.
Lägg i 2 dl riven ost medan såsen är varm så att osten smälter. Låt såsen svalna. Vispa i 2 äggulor och till sist 2 hårdvispade äggvitor.
Lägg blomkålen i en bröad form, häll över bechamelsåsen, strö över lite ströbröd och lite extra ost, helst riven parmesan. Ställ i ugnen på 200 grader och grädda i ungefär 30 minuter.

Servera med potatis och en god sallad. Prova göra paprikapotatis! Koka potatisen, tärna den, stek i lite olja eller smör och en msk röd, söt paprikapulver. Gott!

1 kommentar:

  1. Vilken fin blogg du har! Jag tror bestämt att vegetariska recept leder hos mig med. Förresten är gratinerad blomkål riktigt, riktigt gott!
    :-)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Besökare

Totalt antal besökare:
Blogg listad på Bloggtoppen.se