måndag 7 februari 2011

Sötpotatissoppa


Det är inte många år sedan jag började använda sötpotatis i min matlagning. Jag är mycket förtjust i den. Jag brukar ugnsbaka, steka eller koka den. Här har jag skapat ett sopprecept som jag och mina gäster blev mycket nöjda med. Den har lite indisk touch och mycket vacker färg.
Recept
1 msk smör
1 msk rapsolja
1 lök
2 stora sötpotatisar
1,5 vatten
några droppar honung
1 msk krossade korianderfrö
½ msk malen muskotnöt
1 kryddmått malen kanel
2 msk crème fraiche
Skala och hacka löken och stek den långsamt i smör och rapsolja. Skala sötpotatisarna och skär i mindre tärningar. Stek en kort stund tillsammans med löken. Tilsätt vatten och grönsaksbuljongen och låt koka tills potatisen är mjuk. Smaksätt med kryddorna, mosa med stavmixer och till sist blanda i lite crème fraiche. Dekorera med färsk koriander och om du vill även en klick crème fraiche eller grekisk yoghurt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Besökare

Totalt antal besökare:
Blogg listad på Bloggtoppen.se