söndag 14 november 2010

Nyponsherry

I mitt förra liv måste jag ha varit en hamster. Jag älskar att plocka, samla, torka, frysa och lägga in, överhuvudtaget spara till sämre tider, eller till vintern. I söndags var det dags att plocka frostnupna nypon för att göra sherry. Jag vet inte om sherryn innehåller någon alkohol eller inte, men mina vänner och jag känner oss alltid lagom "berusade". Trots att en alkoholmätare jag inskaffade visade innehållet "noll".

Recept
2 l nypon
3 l vatten
1 ½ kg socker

Skölj och snoppa nyponen. Koka vattnet, häll i sockret och låt det lösas upp. När sockerlagen svalnar, häll den i en stor kruka, typ höganäs och lägg i nyponen. Förvara i rumstemperatur, täck över och rör om flera gånger per dag under den första veckan. Låt sherryn stå ungefär till jul då du silar bort nyponen och häller upp i rengjorda flaskor. Skål!

1 kommentar:

  1. Hej Tania!
    Jag har förärat dig en Cherry on top reward!
    Se vidare:
    http://secondblogbyme.blogspot.com/

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Besökare

Totalt antal besökare:
Blogg listad på Bloggtoppen.se