söndag 24 oktober 2010

Äppelstrudel - nästan...


Årets äppelskörd var helt osannolik. Jag känner mig riktigt rik. Hämtar äpplena i banankartonger! Flera såna har jag kört till ett fint musteri, Andra har jag tagit hem, slagit in äpplena i tidningspapper och på balkongen byggt ett speciellt äppelhus av frigolitskivor. Hoppas de kommer att hålla sig, minst till julen. Och så äter jag mycket fler än "an apple a day". Jag blandar dem i sallad, müsli, gröt och bakar förstås.. Här kommer en mycket god kaka från Slovakien. Jag hittade receptet i en tidning, klippte ut och provade. Mycket god!
Recept
Deg
250 g vetemjöl
1 äggula
80 g smör
1 dl mjölk

Fyllningen
1,2 kg äpplen
100 g russin
mald kanel
2 dl socker
2 dl malda valnötter eller mandel

Blanda ihop mjölet med smöret, äggulan och mjölken. Gör en fin slät deg och låt den vila i kylskåp under en timme.
Skala äpplena och skär de i tunna skivor, det går mycket bra med en osthyvel. Stek äppelskivorna i lite smör, socker och kanel. Låt de svalna.
Dela degen i två delar, kavla ut mycket tunt. Pensla med smällt smör, strö över malda nötter, lägg ut de stekta äppelskivorna och de blötlagda, silade russinen. Rulla kakan långsamt och pensla hela tiden med smällt smör, även när kakan är färdigrullad. Lägg på en plåt och grädda i 200 grader i 40-45 minuter tills ytan är gyllenbrun. Strö över florsocker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Besökare

Totalt antal besökare:
Blogg listad på Bloggtoppen.se