torsdag 16 september 2010

Zucchiniskivor i frityrsmet

Jag tror inte jag någonsin har fått så många zucchinin. Tur att jag ständigt inspireras till att hitta på nya sätt att tillaga och servera dem. Vilken glädje det är att komma hem med egen skörd och klara sig utan att behöva handla. Jag tror inte att jag sparar mycket pengar, men känslan av att man själv har sått, vattnat, skött om och sen plockat är obetalbar. Och så är mina pumpor ekologiska, det enda de har fått var sol, vatten och kärlek. Lite hästgödsel förstås.
Här serverar jag zucchinin med ugnsbakade tomater - egna! Skär tomaterna i halvor, ringla över lite olivolja, flingsalt, timjan och baka i ugnen på 150 C i minst en timme, det beror på tomaternas storlek. De är goda både varma och kalla.
Recept
2 dl vetemjöl
1,5 dl vatten
1 vispad äggvita
1 msk olja
Vispa samman mjöl, vatten och olja, tillsätt den hårdvispade äggvitan. Skölj zucchinin och skär i 1 1/2 cm skivor. Doppa i frityrsmeten och fritera tills de är gyllenbruna. Låt rinna av på hushållspapper.

2 kommentarer:

  1. Zucchini är jättegott. Jag gjorde en medelhavsgratäng med zucchini,potatis och tomat som blev jättegod. Kika gärna, finns på min blogg.

    SvaraRadera
  2. Vad roligt, så du har också en blogg, jag ska titta NU. Lycka till.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Besökare

Totalt antal besökare:
Blogg listad på Bloggtoppen.se