onsdag 22 september 2010

Svamp i frityrsmet

När jag på hösten inte jobbar i trädgården - det är inte längre lika roligt som på våren eller sommaren - så är jag i skogen och plockar svamp. Jag måste ha varit en ekorre i mitt förra liv; jag älskar att fylla mitt kylskåp och frys, torka och lägga in - alltså SPARA till vintern eller sämre tider. Att hitta på nya rätter på svamp är en stor utmaning. Ibland äter jag svamp varje dag, man får inte upprepa sig. Det kan bli soppor, grytor, panerade svampar, svampomelett eller vad som helst. Här, övertalad av min syster, har jag provat att fritera svampen. Det var små friska smörsoppar som jag doppade i frityrsmeten och friterade tills de blev gyllenbruna. Mycket gott!!! Och så enkelt. Här serverade med en god sallad och tomater, allt från den egna trädgården. Mataffären blir inte rik på mig idag heller!!!
Recept
2 dl vetemjöl
1,5 dl vatten
1 vispad äggvita
1 msk olja

Vispa samman mjöl, vatten och olja, tillsätt den hårdvispade äggvitan. Rensa svampen, om  och doppa i frityrsmeten och fritera tills de, är gyllenbrun. Låt rinna av på hushållspapper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Besökare

Totalt antal besökare:
Blogg listad på Bloggtoppen.se