söndag 26 februari 2012

Sötpotatisplättar

Ibland får jag för mig att jag måste rensa kylskåpet eller frysen. Det är verkligen roligt att laga mat på det man hittar. En utmaning, helt enkelt. Jag tror att jag är bäst just på det. Tycker det är ganska jobbigt att planera i förväg efter något eventuellt recept. Som sagt, ”soppa på en spik” är min starka sida i köket.
Idag hittade jag, bland alla andra grönsaker, en stor sötpotatis. Den har på sistone blivit en riktig favorit och jag har lärt mig att använda den ganska flitigt; ugnsbakad och stekt och kokt och allt möjligt. Denna gång provade jag göra några små plättar.

Recept
1 sötpotatis
1 ägg
Idealmjöl
salt och peppar
rosmarin eller någon annan krydda du föredrar.

Riv en mellanstor sötpotatis, blanda med ett ägg och lite idealmjöl. Stek små plättar tills de är gyllengula. Servera med t.ex. yoghurt med lingon och lite grönt till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Besökare

Totalt antal besökare:
Blogg listad på Bloggtoppen.se